8 tips voor de aanschaf van een racefiets

2023 is van start en je bent voornemens meer op de fiets te stappen en wel op een racefiets. Om te voorkomen dat het mooi-weer-fietsseizoen al ten einde is voordat je je door alle informatie omtrent de aankoop van een racefiets hebt geworsteld, hebben we dit blog voor je geschreven. Hier lees je waar op te letten bij de aanschaf van een racefiets. Zo ben jij op tijd klaar om er op je racefiets op uit te trekken wanneer dat eerste lentezonnetje doorbreekt! 

 

Jouw budget 

Het startpunt voor je zoektocht is toch wel het bepalen van je budget. Tenzij je op oudejaarsdag de Staatsloterij hebt gewonnen, is het raadzaam om voor jezelf te bepalen welk maximum bedrag je aan een racefiets wilt en kunt uitgeven. Of je beginnend, ervaren of gevorderd wielrenner bent, neem je ook in deze beslissing mee. Over het algemeen geldt dat instapmodellen tussen de 500 en 1.500 euro kosten. Een nieuwe middenklasse racefiets vind je voor zo´n 3.000 euro. En wie op zoek is naar een modelletje Tour de France, legt hier al gauw 10.000 euro voor neer. 

 

De juiste maat 

Wanneer jouw budget vast staat, is het tijd om op onderzoek uit te gaan wat betreft de maat. Te starten bij de framemaat, die onder andere wordt bepaald door je lengte en binnenbeenlengte. Twijfel je? Dan geldt dat een (iets) te klein frame beter is dan een te groot frame. Je kunt ook een dynamische fietspositiemeting laten doen; hier zijn wel kosten aan verbonden, maar zo´n meting wordt soms ook vergoed door de zorgverzekering. De verkoper kan je ook adviseren over het op maat afstellen van de stuurpen, de stuurpenbreedte en de zadelpenlengte. Want: een passend frame fietst comfortabel en vermindert de kans op fysieke klachten! 

 

Aluminium of carbon frame? 

Ook deze keuze wordt mede bepaald door je budget. Carbon is een licht, maar sterk materiaal wat een racefiets over het algemeen net wat fijner (en sneller!) doet rijden dan een aluminium frame. Ook belangrijk om te weten, vooral bij de aanschaf van een tweedehands racefiets, is dat carbon een stootvast materiaal is, wat betekent dat de kracht en betrouwbaarheid van dit materiaal kan afnemen na een val. Een keuze kan ook zijn om bijvoorbeeld alleen een carbon voorvork te kiezen. Onder startende wielrenners zijn racefietsen met een aluminium frame over het algemeen het bestverkocht; een aluminium frame is goedkoop, stevig en lichtgewicht. 

 

Verschillende schakelgroepen 

De verschillende mechanische onderdelen van de fiets die samen verantwoordelijk zijn voor het schakelen van de racefiets, noemen we de schakelgroep. De drie meest bekende fabrikanten zijn Shimano, SRAM en Campagnolo. De verschillen tussen de verschillende schakelgroepen van zowel eenzelfde fabrikant als tussen deze drie fabrikanten, zit hem in de kwaliteit, het gebruikte materiaal, het gewicht en het aantal versnellingen. De 105-groep van Shimano heeft een goede prijs-/kwaliteitverhouding. Let wel op: om de prijs te drukken, maken fietsenbouwers soms gebruik van onderdelen van eigen merk of een instapgroep. Nu is het niet zo dat deze combinatie maakt dat een racefiets slecht schakelt, maar het is zeker aan te raden je te verdiepen in de herkomst en zo ook de kwaliteit van de schakelgroep. 

 

Kies je remmen 

Dan schakelen we nu over naar de remmen. Waar schijfremmen oud en vertrouwd zijn, zijn velgremmen bezig met een opmars. Schijfremmen remmen krachtiger en constanter. Ben je als startend fietser op zoek naar een instapmodel racefiets, dan is het verschil op het gebied van prestatie tussen schijf- en velgremmen minimaal. Veel instapmodel racefietsen worden met velgremmen afgemonteerd. Ben je van plan de heuvels en bergen in te gaan? Kies dan toch voor krachtige schijfremmen. 

 

Welke wielen kies je? 

De wielen van een racefiets hebben natuurlijk invloed op het rijgedrag, maar ook op het rijgevoel van de fiets. Zo heb je wielen met hoge of lage velgen; maar het belangrijkst om te checken is dat de wielen stevig zijn en niet te zwaar. Toch zijn de instapmodel racefietsen vaak uitgerust met zware wielen, wat niet erg is als je net begint aan je wielren-carrière. Je kunt later altijd nog andere wielen op je racefiets laten zetten, of moeten we zeggen: onder. Net als bij de schakelgroep geldt dat fabrikanten vaak gebruik maken van eigenmerkwielen om de prijs te drukken. Dat is niet per se slecht, maar nogmaals: verdiep je in de herkomst van de gebruikte materialen zodat je weet wat je koopt. 

 

Platform- of klikpedalen 

Kijk nog even naar de trappers voordat je naar huis fietst. De meeste racefietsen worden namelijk zonder (klik)pedalen geleverd. Jij kunt vervolgens kiezen uit platform- of klikpedalen met 2- of 3-punts aansluiting. En als je toch nog met deze finishing touch bezig bent, check dan ook even of je het zadel lekker vindt zitten. Dit is namelijk nogal persoonlijk en makkelijk aan te passen naar jouw wens. 

 

Nieuw of tweedehands? 

Je budget bepaalt mede of je voor een nieuwe of een gebruikte racefiets kiest. Bij een budget onder de 1.000 euro is het lastig om een nieuwe carbonfiets met een schakelgroep en wielen van goede kwaliteit te kopen. Voor deze prijs kun je wel een gebruikte racefiets met goede onderdelen vinden. Het risico bij zo´n tweedehands aankoop is wel: je weet niet hoe de vorige eigenaar de fiets heeft gebruikt en verzorgd. Dus loop een aantal zaken goed na en neem desnoods een kenner mee!

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Fiets Verkopen?

Fiets doneren?

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands