Bij de aanschaf van een elektrische fiets zijn − behalve de looks − twee onderdelen bepalend voor je keuze: de motor en de accu. Deze twee onderdelen beïnvloeden namelijk in hoge mate het rijgemak. In dit blog vertellen we je meer over de motor en zoomen we in op het meest populaire motortype van dit moment: de middenmotor. Zo weet je precies op welke zaken je de nadruk moet leggen als jij jouw e-bike met middenmotor wilt verkopen of waar je op moet letten als je een nieuwe of tweedehands exemplaar wilt kopen.


Krachtige motor

Je kiest voor een elektrische fiets omdat je graag wat ondersteuning wilt als je windkracht 10 tegen hebt, als het je af en toe aan kracht ontbreekt of omdat de ondersteuning je net dat duwtje in de rug geeft om wat vaker de fiets te pakken. Kortom: je kiest voor een e-bike vanwege de motor. Er zijn verschillende motoren, dus welke moet het worden? Allereerst is het vermogen belangrijk. Hoe meer vermogen de motor van jouw elektrische fiets heeft, hoe groter de ondersteuning hij geeft bij een laag traptempo. Het vermogen wordt uitgedrukt in Nm: Newtonmeter. Het Nm-getal vertelt je wanneer de motor maximale ondersteuning biedt. Een motor met 40 Nm levert bijvoorbeeld zijn maximale vermogen pas bij 60 omwentelingen per minuut. Een motor met 80 Nm doet dat al bij een traptempo van 30 omwentelingen per minuut. Dat gezegd hebbende: de sterkste motor is niet altijd de beste. Bedenk eerst in wat voor omgeving je meestal fietst. Is dat een heuvelachtig gebied of fiets je vooral over vlakke wegen? In het eerste geval kan 40 Nm of zelfs 60 Nm prettig zijn. Een krachtiger motor is vaak duurder en als jij alleen maar over vlak terrein fietst kun je ook met minder vermogen af. Een motor met meer dan 60 Nm is alleen nodig als je van plan bent de Mont Ventoux te beklimmen. Maar ga vooral testen wat jij fijn vindt. Dat is belangrijker dan een algemeen advies. Het gaat tenslotte om jouw rijervaring.


Daar is over nagedacht

Tegenwoordig zit dus bij de meeste e-bikes de motor in het midden. En dat is met een goede reden. Een motor is relatief zwaar. Door ‘m in het midden van de fiets te plaatsen, is je elektrische fiets veel stabieler dan met een achterwielmotor of een voorwielmotor. Sommigen zeggen ook dat met een middenmotor de rijervaring verbetert. De motor drijft namelijk vanaf deze locatie de trappers aan en niet de wielen. Dat zorgt ervoor dat je minder ‘duwkracht’ of ‘trekkracht’ ervaart. Maar of je dat prettig vindt fietsen is ook hierbij een kwestie van smaak. Wat wél handig is, is dat een middenmotor nooit in de weg zit als je een wiel moet vervangen. Verder wordt een elektrische fiets met een middenmotor aangestuurd door rotatiesensoren en trapkrachtsensoren. Dit zorgt ervoor dat als je zwaarder moet trappen − bijvoorbeeld wanneer je een steile helling op fietst − de ondersteuning automatisch toeneemt. Dat fietst lekker comfortabel.


Storingen

Ga jij je e-bike gebruiken voor fietsvakanties in het buitenland? Een middenmotor zit complexer in elkaar dan een voorwiel- of een achterwielmotor. Dat maakt ‘m helaas ook gevoeliger voor storingen en slijtage. Het kan daarom handig zijn om een motor te kiezen van een merk waarmee je gemakkelijk terecht kunt bij lokale fietsenmakers. Kies je bijvoorbeeld voor een e-bike met een motor van Bosch dan profiteer je van een wereldwijde ‘dekking’ omdat zij overal servicepunten hebben. Alleen al in Europa zijn meer dan 10.000 dealers met serviceondersteuning te vinden.

Je kunt natuurlijk ook zelf de storingsgevoeligheid van de motor zo klein mogelijk houden door goed voor je elektrische fiets te zorgen. Hou ‘m schoon, parkeer de fiets zoveel mogelijk binnen en bescherm de middenmotor met een fietsenhoes als je je fiets meeneemt op de fietsendrager. Wat ook helpt, is de fietsondersteuning niet continu op het hoogste niveau te zetten als dat eigenlijk niet nodig is.


Dus: waarom zou je kiezen voor een middenmotor?

+ Een middenmotor is op dit moment de meest krachtige motorvariant
+ Veel mensen vinden de rijervaring natuurlijker omdat de extra kracht wordt geleverd vanaf de trappers en niet vanaf de wielen. Dit zorgt voor minder ‘duwkracht’ of ‘trekkracht’.

+ Omdat de motor in het midden van de fiets zit, is er sprake van een evenwichtige (ideale) gewichtsverdeling

+ Je vervangt gemakkelijker een wiel omdat de motor niet in de weg zit.

 

- De middenmotor is duurder dan een voorwielmotor of een achterwielmotor.

- Een middenmotor maakt vaak iets meer geluid dan een voorwielmotor of een achterwielmotor.


Verkoop van je middenmotor-fiets

Besluit jij jouw elektrische fiets met middenmotor te verkopen, dan is de staat van je fiets en van je motor bepalend voor de prijs. Degenen die beide goed op waarde kunnen schatten zijn fietsenwinkels/dealers. Nou kun je jouw e-bike aanbieden bij de fietsenmaker om de hoek. Maar wil je meer keuzevrijheid? Verkoop je elektrische fiets met middenmotor dan via ikwilvanmijnfietsaf.nl. Wij brengen jouw e-bike dan onder de aandacht bij maar liefst 800 fietsenwinkels in de regio. Deze manier van verkopen is ook nog eens supermakkelijk. Jij maakt goede foto’s, vult enkele gegevens in over je fiets en je ontvangt binnen een week het hoogste bod op jouw e-bike. Ben je blij met het bod? Dan regelen wij de verkoop voor je. Hoe het precies werkt, lees je hier.

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands